Hortus Musicus 99: Bécsi klasszikus fuvolás kvartettek koncertsorozat

Image

Hortus Musicus 99: Bécsi klasszikus fuvolás kvartettek koncertsorozat

2016. június 5., 20:00 – 22:00

2015 decemberétől 2016 júniusáig a Kassák Múzeum ad otthont a Hortus Musicus 99 régizene együttes hét részes koncertsorozatának, Bécsi klasszikus fuvolás kvartettek címmel.

A következő koncert 2016. június 5-én vasárnap lesz (Bécsi barátok), a többi dátum az alábbi műsortervben látható. Az előadások 18:00 órakor kezdődnek.

Helyszín: Kassák Múzeum (1033 Budapest, Fő tér 1.)

Belépőjegy a helyszínen váltható 1500 Ft (felnőtt) ill. 1000 Ft-ért (diák/nyugdíjas).

A belépővel a műsor előtt megtekinthetők a Kassák Múzeum kiállításai.


Hortus Musicus 99 - korhű hangszereken

Balogh Vera - fuvola, Feltein Attila - hegedű
Móré László - brácsa, Maróth Bálint - cselló

BÉCSI KLASSZIKUS FUVOLÁS KVARTETTEK

"Koncertsorozatunk a fuvolás kvartett történetét dolgozza fel a korai klasszikától a romantikába való átmenetig. A műfaj legjavát tűztük műsorra sok magyar és cseh vonatkozással, de alapvetően a bécsi kamarazenei miliő felidézésével. A historikus hangszerek és előadásmód révén zenei téren, a zenéhez kapcsolódó történelmi és társadalmi asszociációkkal pedig a zeneértés szempontjából mutatjuk be ezt a repertoárt."
/Hortus Musicus 99/

Az elhangzó művek túlnyomó többsége magyarországi bemutató.

1. BÉCSI BANKETTEK 2015. december 13. vasárnap

Joseph Haydn (1732-1809): C-dúr kvartett op.20 nr.2

Karl Ditters von Dittersdorf (1739-1799): D-dúr kvartett nr.1

Johann Baptist Vanhal (1739-1813): F-dúr kvartett op.13 nr.3

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): G-dúr kvartett (K.497)

A sorozat első, közönségcsalogató koncertje. Egy 1784-es bécsi privát bankettről jegyezte föl egy szemtanú, hogy Haydn, Dittersdorf, Mozart és Vanhal játszottak kvartetteket. Ezt az eseményt idézzük fel a négy jeles résztvevő egy-egy művével.

2. BÉCSI BELÜGYEK 2016. január 17. vasárnap

Leopold Hofmann (1738-1793): D-dúr kvartett

Thaddäus Huber (1742-1798): C-dúr kvartett

Franz Anton Hoffmeister (1754-1812): G-dúr kvartett

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): A-dúr kvartett K.298

A klasszikus kvartettek korábbi időszakából válogatunk. A magasabb posztokért gyakran bocsátkoztak taktikai játszmákba a zenészek. Hofmann pályája ezt jól példázza: a Stephansdom karnagyának fizetetlen segédje maga Mozart volt. Huber kvartettjeibe a császár is beszállt csellózni, ám Haydn-nel a Tonkünstler-Sozietät titkáraként vitázott. Hoffmeister mindenki barátja volt, a zene és az üzlet elválaszthatatlan volt számára.

3. BÉCS – SOPRON – ESZTERHÁZA 2016. február 7. vasárnap

Franz Grill (1756k-1793): C-dúr kvartett op.3 nr.3

Andreas Lidl (1740k-1789): D-dúr kvartett op.6 nr.6

Joseph Haydn (1732-1809): D-dúr kvartett op.5 nr.3

Christoph Sonnleithner (1734-1786): d-moll kvartett op.posth. nr.3

Franz Grill Sopronban szolgált Széchényi Ferencnél, Lidl Eszterházán volt bariton-játékos. A szegedi születésű Sonnleithner Bécsben futott be karriert, de az Esterházyak jogászaként és komponistaként Haydn-nel is kapcsolatban állt.


4. BÉCSI BOHÉMEK I. 2016. március 13. vasárnap

Wenzel Pichl (1741-1805): C-dúr kvartett op.12 nr.1

Paul Wranitzky (1756-1808): e-moll kvartett nr.4

Adalbert Gyrowetz (1763-1850): Notturno op.20

A bécsi klasszicizmus évtizedei a cseh zene aranykorát is jelentették, hiszen a bécsi zenei élet kiemelkedő képviselői között igen nagy számban voltak cseh származásúak. Pichl olyannyira megbecsült volt, hogy Mária Terézia őt javasolta főhercegi szolgálatra az ugyancsak jelölt Mozarttal szemben. Wranitzky és Gyrowetz számos császári megbízatás mellett Haydn, Mozart és Beethoven jelentős műveit is bemutatta.

5. BÉCSI BOHÉMEK II. 2016. április 24. vasárnap

Leopold Kozeluch (1747-1818): C-dúr kvartett op.33 nr.1

Leopold Hirsch (1750k-1820k): G-dúr kvartett op.19 nr.1

Franz Krommer (1759-1831): C-dúr kvartett op.75

A kitűnő cseh muzsikusokat mágnesként vonzották a bécsi álláslehetőségek, és sokan valóban prominens szerephez is jutottak. Kozeluch megtehette, hogy visszautasítsa a salzburgi hercegérsek ajánlatát Mozart utódlására, hiszen később császári komponista lett. Hirsch Eszterházán volt Haydn zenésze, mielőtt Bécsbe költözött. Krommer magyarországi állások után végül Kozeluch utódja az udvari kamarazenei igazgató és komponista poszton.

6. BÉCS – BEETHOVEN - BIEDERMEIER 2016. május 22. vasárnap

Ludwig van Beethoven (1770-1827): D-dúr szerenád op.25

Johann G. A. Mederitsch-Gallus (1752-1835): g-moll fantázia op.6 nr.3

Franz Alexander Pössinger (1767-1827): A-dúr kvartett op.17 nr.2

Az ifjú Beethoven németesen klasszikus szerenádja, Mederitsch archaizáló fantáziája, és Pössinger biedermeier irányába mutató kvartettje szinte egyidőben jelentek meg a bécsi zenei étlapon. A műsor a századfordulós évek kamarazenéjének sokszínűségéből ad ízelítőt.

7. BÉCSI BARÁTOK 2016. június 5. vasárnap

Stefan Franz (1785-1855): F-dúr kvartett

Raphael Dressler (1784-1835): d-moll kvartett op.30

A magyar származású Stefan Franz, a Burgtheater koncertmestere, a Tonkünstler-Sozietät titkára, zenésztársának és barátjának, a fuvolista Dresslernek ajánlotta kvartettjét, mely egyben az egyik utolsó klasszikus fuvolanégyes. Dressler kvartettje stílusban továbblépve már a korai romantika alkotása.