Avantgárd network a húszas években

Image

Avantgárd network a húszas években

Avantgárd network a húszas években
Kassák Lajos és a MA című folyóirat nemzetközi kapcsolatai


A kiállítást megnyitotta: Evanghelia Stead, egyetemi tanár, kutató (Université de Versailles St-Quentin-en-Yvelines).
A megnyitó beszéd itt elolvasható.

Kurátor: Sasvári Edit művészettörténész, a Kassák Múzeum vezetője

Helyszín: Magyar Intézet, Párizs | 92, rue Bonaparte 75006 Paris
Információk: accueil@instituthongrois.fr | +33 1 43 26 06 44

A kiállítás weboldala:
Magyar Intézet, Párizs

Megtekinthető: 2014. július 12-ig

Kassák Lajos (1887-1967) a magyar művészet egyik különleges egyénisége, akit a hazai avantgárd mozgalom megindítójaként tartunk számon. Költő, író festő volt, de életútjának van egy másik fontos része is: szerkesztői tevékenysége, társadalmi aktivitása és szerepvállalása, nemzetközi kapcsolatrendszere, harcos attitűdje az új eszmékért. Kassák élete során több jelentős lapot is szerkesztett. Folyóiratainak jellegzetessége a nemzetközi horizonton való gondolkodás és az aktuális társadalmi, művészi kihívásokra való érzékeny és friss reakciókézség volt. Kassák legelső lapja az antimilitarista szellemiségű Tett (1915-1916) volt, majd ennek betiltása után indította meg talán legismertebb folyóiratát, az új és társadalmilag érzékeny művészet eszméit közvetítő MA című folyóiratot, amely 1916 és 1925 között működött. Kassák 1920-ban Bécsbe emigrált és új szerkesztőgárdájával, többek között a Berlinben élő Moholy-Nagy Lászlóval és Kállai Ernővel látványosan megújította a lap arculatát. Magyarországra hazatérve 1926-27 között az avantgárd eszmék propagálását minden művészeti ágra kiterjesztő, háromnyelvű Dokumentum szerkesztésébe fogott, amely azonban rövid idő alatt légüres térbe került, majd megszűnt. A két világháború közötti időszakban Kassák a munkásságot érintő társadalmi kérdésekkel foglalkozott: Munka című lapja és a lap köré csoportosuló fiatal munkásértelmiséget tömörítő Munka-kör a munkáskultúra meghatározó fóruma lett Magyarországon. A második világháború után az Alkotással és a Kortárssal Kassák ismét művészeti kérdések felé fordult.

A kiállítás a MA bécsi időszakát, az 1920 és 1925 közötti éveket állítja középpontba. Ez az az időszak, amikor Kassák az avantgárd művészet számára kedvező nemzetközi térben be tudott kapcsolódni az új művészet eszméit közvetítető kulturális információcserébe. Kassák személyén keresztül azt követjük végig, hogy milyen formában és csatornákon keresztül épültek ki a folyóiratok közötti kapcsolatok és hogyan alkottak eleven networkot ezek a lapok. A kiállítás eredeti dokumentumokkal, fotókkal, magyarázó ábrákkal segíti a tájékozódást, a francia közönség számára hangsúlyosabban megjelenő referencia-pontokkal. A kiállítás arra szeretne rávilágítani, hogy a húszas évek Európájában a modern művészetben zajló mozgások és információcsere talán legfőbb médiumai a korszak avantgárd folyóiratai voltak, amelyeket a húszadik századi művészeti paradigmaváltás legfontosabb dokumentumai között tarthatunk számon.

A kiállítás anyagát a budapesti Kassák Múzeum és magángyűjtők anyagából válogattuk.

Köszönet: Kiss Ferenc Gyűjtemény